Menu główne:
Praca kontrolna z marketingu.
Przedsiębiorstwa produkcyjne oraz handlowe rzadko oferują nabywcom tylko jeden produkt. Z reguły oferta przedsiębiorstw obejmuje większą ilość produktów. Ilość i rodzaj produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo, czyli ich struktura, musi być świadomie kształtowana, gdyż w przeciwnej sytuacji przedsiębiorstwo może nie zrealizować założonych celów działalności.
Ilość i rodzaj produktów oferowanych nabywcom przez przedsiębiorstwo powinny stanowić celowo dobrany zestaw określany jako asortyment lub produkt-mix. Przedsiębiorstwa samodzielnie kształtują asortyment, kierując się oczekiwaniami konsumentów i opłacalnością. Zestaw produktów w przedsiębiorstwach produkcyjnych określany jest jako program lub asortyment produkcyjny, natomiast zestaw produktów oferowanych przez przedsiębiorstwa handlowe określany jest jako asortyment handlowy. Z reguły asortyment handlowy obejmuje dużo większy zestaw produktów niż asortyment produkcyjny. Do zwiększenia liczby i rodzaju produktów oferowanych przez punkt sprzedaży detalicznej bądź hurtowej wystarczy zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania i sprzedaży tych produktów. Natomiast do zwiększenia liczby i rodzajów produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo produkcyjne potrzebne są m. in. Nowe linie produkcyjne.
Asortyment każdego przedsiębiorstwa można podzielić na mniejsze jednostki, takie jak: rodzina produktów, klasa produktów, linia produktów i produkty.
Rodzina produktów obejmuje wszystkie produkty, które mogą zaspokoić ogólnie określoną potrzebę. Rodzinę produktów stanowią np. produkty żywnościowe nabywane celu zaspokojenia głodu.
Rodzina produktów składa się z klas produktów. Klasy tworzą produkty, do wytworzenia których zastosowane zostały podobne surowce lub technologie i które mają podobne przeznaczenie. W ramach rodziny produktów żywnościowych można wyróżnić m. in. Następujące klasy produktów: pieczywo, warzywa, owoce, słodycze. Klasa produktów jest określana czasami jako branża.
Klasy produktów dzielą się z kolei na linie produktów. Linię produktów tworzą produkty o podobnym przeznaczeniu i podobnych cenach, które są oferowane określonej grupie konsumentów. W ramach klasy produktów – słodycze – można wyróżnić np. następujące linie produktów: pieczywo cukiernicze, batony, czekolady twarde i cukierki.
Elementem linii produktów są poszczególne typy produktu. W ramach linii produktów – batony – można wyróżnić np.: baton “Bajka”, baton “Twix” czy baton “Szkolny”.
Jeżeli przedsiębiorstwo oferuje nabywcom wiele linii produktów, to asortyment tego przedsiębiorstwa jest szeroki. Jeżeli natomiast liczba linii produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo jest niewielka, to asortyment tego przedsiębiorstwa jest wąski.
Drugim kryterium charakteryzującym asortyment jest głębokość asortymentu. Asortyment jest głęboki, jeżeli w ramach jednej linii produktów występuje duża liczba typów produktu. Jeżeli natomiast liczba typów produktu w ramach jednej linii produktów jest niewielka, wówczas występuje płytki asortyment.
Poszerzenie i pogłębienie asortymentu daje możliwość większego wyboru czyli lepsze zaspokojenie potrzeb konsumentów. Firmie pozwala na zwiększenie zysków ze sprzedaży, zwiększenie udziału w rynku i przywiązanie klienta do marki.